Четвер, 25.04.2024, 13:35

Вітаю Вас Гість | RSS

Досвід роботи вихователя ЗДО № 9 "Дзвіночок" Семенової Г.В.

 

Проект освітньої  роботи з дітьми другої молодшої  групи:

«Казка вчить, як на світі жить»

Тривалість проекту: 10 днів.

 

 Анотація проекту

Як свідчить практика, сучасна дитина отримує значний обсяг небажаної інформації з телебачення, вулиці, а також із дитячої літератури, а батьки, на жаль, сьогодні приділяють замало уваги сімейному вихованню, мають недостатні знання з теорії та практики дошкільного виховання. Для розв'язання цього питання та проблеми виховання творчої особистості потребуються нестандартні форми педагогічного впливу як на дітей, так і на батьків. Таким засобом є казко терапія.
  Для того, щоб малечі було цікаво пізнавати навколишній світ з усіма його таємницями і загадками, у цьому проекті використовуються казки. Після того, як діти почують казку їм подобається інсценізувати її, відгадувати загадки, розв'язувати проблемні ситуації, виготовляти разом подарунки.
Ігри, що використовуються в проекті, учать дітей відчути настрій, сутність, характер казкового героя, людини чи об'єкта природи. Спільне виготовлення ілюстрацій, іграшок, атрибутів викликають у малюків радість, щастя,бажання грати з ними.
  У казці детально викладається певна схема дій, що послідовно виконуються. Це дуже важливо для дитини, для того, щоб засвоїти зв'язок між причиною і наслідками. Казка в дошкільному віці повинна бути наглядною. Запропонований у проекті матеріал інтегрованих, комплексних занять, ігор, вправ, етюдів дозволить пограти в казку. Кожне заняття має свою мету, а також запропоновані завдання, ігри та вправи, що допомагають в реалізації основних змістовних ліній розвитку дитини.
  Найважливіше завдання проекту - збагатити душу дитини добром, адже казкотерапія - це інтегрована діяльність, у якій дії уявної ситуації пов'язані з реальним спілкуванням, що спрямоване на самостійність, активність, творчість, регулювання дитиною власного емоційного стану.

 

Опис проекту :

 Проект спрямований на реалізацію мети формування всебічно розвиненої особистості. Казка - одне з найбільших чудес світу, вона була і залишається одним із важливих засобів виховання особистості в дошкільному дитинстві, її можливості великі. Мова перших казок, що чує дитина дошкільного віку, ритмічна, слова часто заримовані, а героям надаються незвичайні визначення.     

    Чому ж кожного малюка так цікавить казка? І турботливі батьки, і творчі педагоги постійно шукають відповіді на це запитання. Кожен дорослий замислюється над тим, як виростити та виховати дитину щасливою, здоровою.
   Що потрібно для того, щоб малюк зміг самостійно впоратись із багатьма життєвими перешкодами, цінував дружбу, мав уявлення про честь та вірність? Як можна з'єднати слово з ділом, але при цьому не набридаючи дитині своїми постійними вказівками?
   Одним з ефективних засобів формування особистості є казка, оскільки вона відповідає потребам та інтересам дітей, сприяє вияву їхньої емоційності, уяви, творчості. Казкові переживання залишають глибокий слід у свідомості дитини, сприяють розвитку добрих почуттів. У казці розкривається духовний світ дитини, ідеальний рівень її морального розвитку, здійснюється вплив на підсвідомість дитини.
В.О. Сухомлинський так писав про казку: «Я тисячу разів переконувався, що, наповнюючи світ фантастичними образами, створюючи ці образи, діти відкривають не лише красу, але й істину. Без казки, без гри уяви дитина не може жити, без казки оточуючий світ перетворюється для неї в красиву, але все ж намальовану на полотні картину; казка змушує цю картину ожити. Казка - це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки та мови».
   Психолог С. Ройз зазначає, що з чотирьох років у дитини починається активний процес образного мислення. Образи - це унікальні мислитель ні конструкції. Мозок дитини реагує на зовнішній світ емоційно. Казкові образи здатні викликати у дитини яскраві емоції і стійкі почуття, пов'язані з ними. Саме тому казка виступає дійсно впливом на дитячу психіку засобом формування моральних почуттів, уявлень, мотивів, моральної свідомості.
Казки, прочитані або розказані дитині в душевній обстановці безумовно несуть користь. Психолог П. Лебедько навіть зауважує, що якби у маленького Олександра Пушкіна не було такої прекрасної няні, то світ згодом міг би залишитися без великого поета. Він додає, що у будь - якій казці можна знайти цілий перелік проблем і шляхи їх вирішення. Слухаючи казки, дитина накопичує певний «банк життєвих ситуацій».І, розмірковуючи над кожною почутою історією, вона буде «відкладати» знання у свій актив, поступово готуючись до життя і формуючи найважливіші моральні цінності.
   На думку Д. Соколова: « Казка дає чудову спільну мову для дорослого з дитиною, зазвичай вони розмовляють різними мовами. При цьому двомовною є скоріше дитина, а проблеми у спілкуванні є скоріше у дорослого. Мова казки їх , звичайно, зближує». Без нарікань і повчань з боку дорослого дитина може зрозуміти, що від неї хочуть і як слід чинити.
  Наші пращури, займаючись вихованням дітей, розповідали їм цікаві повчальні історії. Не поспішаючи карати дитину, що провинилася, вони вели розповідь, з якої ставала зрозумілою сутність вчинку, інші розповіді тільки попереджали про ступінь небезпеки або вчили дітей, як поводити себе у тій чи іншій ситуації. Сьогодні, спираючись на віковий педагогічний досвід, вчені стверджують, що подібні історії були основою казко терапії.
Яким чином діє механізм казкотерапії і чому він виконує такий широкий спектр завдань з формування цілісної особистості?
Термін «казкотерапія» у педагогів і психологів має загально позитивне призначення, з огляду на те, що це найдавніший метод виховання та навчання. Це, так би мовити, виховна система наближена до природи самої людини.
   Казкотерапія або казкокорекція - це термін педагогіки та психології, що позначає процес виникнення зв'язку між казковими подіями і поведінкою в реальній дійсності. Це процес переносу казкових сутностей в реальність. На думку відомого казкотерапевта Т.Д. Зінкевич - Євстігнєєвої, це лікування казками, відкриття тих знань, які живуть в душі і являються в певний момент часу терапевтичними.
   Казкотерапія є дієвим методом роботи як з дорослими, так і з дітьми. Зважаючи, що для дітей найважливішим у казці є чарівність подій, що відбуваються, можна вважати, що казко терапія для дитини - це процес удосконалення внутрішньої природи і світу навколо.
   Тому мета проекту: донести до свідомості дитини інформацію про базові життєві цінності у доступному, ненав'язливому, цікавому для неї вигляді. Навчити дитину знаходити і відновлювати власну Життєву Силу. Казки, запропоновані в проекті, обов'язково зміцнюють віру дитини у власні сили, несуть позитивну життєву програму. В проекті використаний принцип багатогранності, що розглядає будь-яку життєву ситуацію і казкову історію як кристал із безліччю граней. Бачення цього дає можливість розширюватись світогляду дитини, допомагає їй взаємодіяти в соціальній реальності.

Мета проекту:

Освітня:
- поглибити знання дітей про казки;
- формувати у дітей літературні та художні здібності;
- стимулювати бажання використовувати в казкових сюжетах життєвий досвід;
- розширити знання дітей про те, звідки казка «приходить»;
- навчати емоційно та виразно передавати сюжет казки в іграх-  драматизаціях;
- формувати емоційно-пізнавальну активність дітей;
- вчити складати план своєї діяльності для досягнення якісного кінцевого результату.
Розвивальна: 
- розвивати уміння визначати власну позицію;
- розвивати уміння самостійно змінювати сюжет казок, складати нові казки;
- розвивати власне бачення проблеми;
- розвивати самостійність та ініціативу;
- розвивати творчі здібності;
- розвивати уміння одержувати задоволення від процесу та результатів своєї діяльності.
Соціалізуюча: 
- виробляти у дітей власний погляд на події, позитивні емоції;
- застосовувати особистий досвід під час розв'язання певних казкових ситуацій;
- розвивати почуття відповідальності за певні вчинки та дії;
- створити умови для реалізації пізнавальної і соціальної активності дітей.
Виховна:
- виховувати цілісне ставлення до книги, до казки як духовного витвору;
- виховувати бажання бути добрими, справедливими, творчими казкариками;
- виховувати потребу приходити на допомогу казковим героям, змінювати їх.
- виховувати бажання разом втілювати в життя спільний задум.

            

Завдання проекту:

- розвиток творчих здібностей дітей;

- реальне сприйняття світу;

- виховання щирості почуттів;

- прагнення до того, щоб діти не були байдужими до всього живого, до чужого горя;

- розв'язання проблемних ситуацій;

- естетичне виховання дітей.

 

Очікувані результати:

-  всебічний розвиток особистості дитини-дошкільника через залучення до казок;
-  підвищення дитячої цікавості до казки; ставлення до казки як до системи навчання і виховання дошкільнят;
-  бажання приймати участь у іграх - драматизаціях;
-  поповнення ігрового куточка атрибутами для театралізованої діяльності в групі і дома;
-  активна участь дітей у різноманітних заходах групи та дитячого навчального закладу;
- формування комунікативних навичок, емоційної виразності мовлення.

  Результативність проекту:

           1.Створення та збагачення ігрових центрів у групах і дома.

           2. Збагачення освітньо- виховного середовища.
           3. Розвиток інтересу дітей до казок.
           4. Бажання дітей гратися самостійно.

Характеристика проекту:

  • За домінуючою діяльністю: творчий;
  • За тривалістю: середньої тривалості;
  • За кількістю учасників: колективний;
  • За характером контактів: у межах групи.

 Учасники та співучасники проекту: діти, батьки, вихователі.

 

Психолого – педагогічне проектування діяльності дітей ІІ молодшої групи на тему:

 «Казка вчить, як на світі жить»

 

Мотиваційний етап 1 день

 Проектне заняття (дитина і навколишній світ, мовленнєве спілкування,художня література)
Тема: Бабусина скриня. Як реалізувати задум?
Мета:  Розвивати ініціативність, активність під час обговорення спільного задуму; виховувати у дітей інтерес до казок; виявити знання дітьми казок, казкових героїв, казкових речей, уміння оцінювати дії та вчинки казкових героїв; збагатити новими враженнями і переживаннями; заохочувати ініціативність у спілкуванні з однолітками; сприяти розвитку ініціативи, активності під час обговорення спільного задуму; спонукати дітей вносити пропозиції до «дерева цілей».

Словник: казка, герої (персонажі), добро, зло, чарівні речі.
Матеріал: іграшки, книжки, уривки з казок, ілюстрації, «чарівні речі».
Методи і прийоми: ігровий момент: прихід у групу «бабусі-казкарки»; розгляд чарівних клубочків, бесіда, читання уривків народних  казок.

Пропозиція дітей за участю вихователя, щодо «дерева цілей»
 - рукавички з віконцями;
 - дерево з чарівними яблучками;
 - книжечка, на кожній сторінці якої - нова казка,
 - колобок з чарівними кульками, де живуть казкові герої,
 - казкова карусель.
«Дерево цілей», вибране серед запропонованих: колобок з чарівними кульками, де живуть казкові герої.

Музичне заняття : високі, середні, низькі звуки. Танцювальні рухи для героїв казки «Колобок». Співи. Вивчити пісеньку Колобка.

Ігрова діяльність:

Мета: розвивати пам'ять, увагу, цікавість; виховувати інтерес до казок, бажання оцінювати вчинки казкових персонажів.


 Дидактичні ігри: «З якої казки?», «Розкажи далі», «Назви казкових персонажів».
Рухливі ігри: «Хто швидше?», «Дожени Колобка», «У ведмедя у бору».

 

Трудова діяльність: виготовлення „ Дерева цілей".


Мета: виховувати уміння ставити перед собою мету: планувати, організовувати хід роботи, добирати потрібний матеріал та обладнання; розвивати фантазію; вдосконалювати навички охайного наклеювання та розміщення заготовлених деталей на аркуші паперу.

 Робота поза заняттями: провести бесіду «Які казки ви любите?»

Індивідуальна робота: закінчити обстеження знань дітей за темою проекту.

Інформаційний етап 2 день

Проектне заняття (мовленнєве спілкування, художня література, дитина і навколишній світ)
Тема: Показ української народної казки «Колобок» (настільний театр). 
Мета: . Розвивати образну пам'ять, зв'язне мовлення, дрібну моторику пальців рук. Виховувати допитливість, інтерес до народних казок, вміння розуміти персонажів, висловлювати своє ставлення до різних вчинків. Вчити дітей розуміти структуру казки: зачин, основна частина, кінцівка. Вивчити пісеньку Колобка. Продовжувати вчити переказувати казку близько до тексту.
Матеріал: іграшка Колобок, настільний театр «Колобок», книжечка з ілюстраціями до казки, шнурівка доріжок Колобка.
Методи і прийоми: спілкування з казковим клубочком, показ настільного театру, використання ілюстрацій, бесіда, вправа «Знайди друзів Колобка за формою і кольором», дидактичні вправи «Прошнуруй доріжку Колобку», «Намалюємо героїв казки ниткою з клубочка», переказ казки, викладання ілюстрацій до казки в певній послідовності.


Спостереження: За станом погоди. Які зміни відбулися? Які дерева ростуть на майданчику? Які з них могли б зустрітися Колобкові в лісі? Назвіть найвищі.

 Ігрова діяльність:

 Дидактичні ігри: «Казкова торбинка», «Впізнай за описом».

 Рухливі ігри: «Дожени Колобка», «Ми веселі діти», «У ведмедя у бору».

Конструктивно-будівельні ігри:  будівництво казкового будиночка для Колобка.

Творчі ігри: «Частування Колобка».

Трудова діяльність: виготовлення шапочок до гри-драматизації «Колобок».

Індивідуальна робота: робота з дітьми, спрямована на розвиток уяви, вміння імітувати, перевтілюватися в героїв казки.

Робота з батьками: консультація: «Які казки читати дітям?»

 Інформаційний етап 3 день.

 Проектне заняття. (цікава математика,сенсорне, конструювання)
Тема: « Колобок – мандрівничок».
Мета: Розвивати дрібну моторику рук, увагу, мислення, конструктивні здібності. Виховувати пізнавальний інтерес, почуття відповідальності за доручену справу.
Закріпити поняття «один», «багато», вправляти в орієнтуванні у просторі та в розрізненні геометричних фігур: круга, квадрата, трикутника. Вправляти дітей в складанні персонажів казки з геометричних фігур за зразком.

 Матеріал: таблиці, індивідуальні картки на закріплення просторових понять «зліва», «справа», «вгору», «вниз», «над», «під», казкові персонажі, виготовленні з геометричних фігур (заєць, вовк,  ведмідь, лисиця); складання казочки «Якщо Колобок став би квадратним, то…», дидактична гра: «Одягни Колобка» (шнурування).


Заняття (Фізкультура)
Тема: Подорож з Колобком 

Мета: продовжувати вчити дітей імітувати рухи тварин. Закріпити навички пролізання  під дугу правим і лівим боком; розвивати уміння тримати рівновагу під час стрибків у довжину, вміння кидати і ловити м'яч, виховувати прагнення товаришувати; стежити за швидкістю бігу та уважністю дітей під час гри «Дожени колобка».
Обладнання: дуги, м'ячі, шапочки звірят.

 
Спостереження: за дощем. Акцентувати увагу на тому, що під час дощу грунт і пісок стають вологими. Чи можна гуляти в таку погоду. А якби Колобок відправився в мандри?..

 Пошуково-дослідницька діяльність: чому сухий пісок не ліпиться, а з вологого можна зліпити Колобка.

 Ігрова діяльність:                                                                                                                                                                                                                                                                           

  Дидактичні ігри: «Добре - погано», «Закінчи казку», «Хто зайвий?».

Рухливі ігри: «Раз, два, три», «Збий ковпак», «Зайчик сіренький умивається».

Конструктивно-будівельні ігри: збудуємо хатинку для Колобка і його друзів.

Трудова діяльність: погодувати пташок крихтами. Бесіда «Звідки взялися крихти?»

Робота поза заняттями: розгляд ілюстрацій «Звідки хліб прийшов?»

Робота з батьками: виготовити з дітьми різні види театру (за власним вибором) до казки «Колобок» (пальчиковий, настільний, тіньовий, ляльковий).

 Інформаційний етап 4 день

Театр відчиняє двері.

Музичне заняття
Імітація рухів героїв казки «Колобок» під музичний супровід. Розрізнення низьких, середніх, високих звуків. Підбір звуків за висотою до героїв казки.

 

Проектне заняття (мовленнєве спілкування, дитина і навколишній світ, ліплення).
Тема: Театр відчиняє двері.
Мета: розвивати дрібну моторику рук, уміння фантазувати; виховувати любов до мистецтва, викликати бажання попробувати себе в ролі персонажів казок;  ознайомити дітей з театром, роботою акторів. Пояснити, для чого потрібен театр, які бувають театри, які риси притаманні акторам. Вчити дітей спільними зусиллями ліпити з солоного тіста героїв казок для пальчикового театру (діти ліплять кульки-голівки, а вихователь доліплює елементи); продовжувати вчити використовувати під час ліплення знайомі прийомиспонукати описувати свої вироби.

 Матеріал: ілюстрації з альбому «Театр - дітям»,   солоне тісто, серветки, дидактичні ігри: «Що зайве?», «Що із чого?», стрічки різних кольорів.

Методи і прийоми:  альбом «Театр», вправа «Скажи лагідно», «Знайди доріжку», «Що зайве?», «Що із чого?», показ, пояснення, організація виставки робіт.
Ігрова діяльність:

Дидактичні ігри: «Почни казку», «Збери картинку», «Добери словечко"
Рухливі ігри: «Зайчику, виходь», «Хто далі кине», «Знайди свого персонажа».

Сюжетно-рольова гра: «Театр ляльок».

Продуктивна діяльність: виготовити афішу до театральної вистави.

Спостереження: за погодою. Які зміни відбулися з приходом осені? Згадати прикмети, вірші про осінь. Що цікавого міг побачити в осінньому лісі Колобок?

Індивідуальна робота: розучити вірші-слова героїв казки «Колобок»

Робота з батьками: групова консультація: «Казкотерапія , як один з методів виховання».

Інформаційний етап 5 день

Проектне заняття.( мовленнєве спілкування, дитина і навколишній світ, малювання).
Тема: « Стара казка на новий лад»
Мета:  Розвивати логічне мислення,розповідне мовлення, уяву, фантазію. Виховувати дружелюбність у дитячому колективі, бажання допомагати. Спонукати дітей складати самостійно казки, використовуючи знайомих героїв; описувати героїв, давати оцінку характерним якостям. Вчити дітей передавати свої емоції в малюнку. Вправляти в малюванні округлих форм. Спонукати самостійно добирати фарби, якими б хотілось передати своє ставлення до вчинків героїв

 

Матеріал: персонажі лялькового театру - герої казки « Колобок», ширма настільного театру; фарби, пензлі, серветки паперові та з тканини, аркуші паперу блакитного кольору різного формату (на вибір дітям), фломастери, склянки з водою;  д/гра «Хто б допоміг Колобку?», «Склади картинку», «Кого зустрів Колобок?», ілюстрації до казки.

Методи та прийоми: ігрова мотивація, дидактичні ігри: «Кого зустрів Колобок?», «Хто б допоміг Колобку?»; пальчикова гра «Кого зустрів Колобок?», мовна гра «Стара казка на новий лад», відгадування загадок, проблемні питання; розглядання ілюстрацій, сюжетне малювання «Котиться по доріжці Колобок» (показ, пояснення, індивідуальна робота з дітьми), підсумок.

Робота поза заняттями: 
Кастинг. Розподіл ролей до драматизації казки «Колобок».

 Ігрова діяльність: 
Дидактичні ігри: «Продовж казку», «Так чи ні», «Подружимося».                                                                                                                   

Рухливі ігри: «Хто далі кине», «Знайди свій будиночок», «Кольорові автомобілі».                                                                                                        

 Сюжетно – рольова гра: «В гостях у казки».
Спостереження: за хмарами. Як вони пересуваються і завдяки чому. На що схожі? Яких казкових героїв можна побачити у хмаринках?
Трудова діяльність: оформлення виставки малюнків «Котиться по доріжці Колобок».
Пошуково-дослідницька діяльність: який колобок важчий (тісто, глина, гума, вата).
Робота з батьками: запропонувати батькам разом з дітьми намалювати «сторінку» мандрів Колобка з незвичайним сюжетом або кінцівкою.

 

 Інформаційний етап 6 день

Проектне заняття ( дитина і навколишній світ, мовленнєве спілкування, художня література, ліплення).

Тема: «Цікаві друзі Колобка»

Мета: розвивати довільну пам'ять, увагу, логічне мислення. Виховувати бережливе відношення до хліба, працьовитість, естетичний смак. Вчити дітей переказувати казку близько до тексту, з'ясувати , як виробляється борошно, тісто, хліб; дати знання про друзів Колобка за походженням( з тіста); навчати дітей використовувати під час ліплення знайомі прийоми (розкачування, приплескування, защипування); вчити малят описувати свої вироби.

Матеріал: іграшки: дід, баба, Колобок, ілюстрації з папки «Звідки хліб прийшов», стрічки різних кольорів, матеріал до дидактичних ігор «Що зайве?», «Що із чого?», скринька; солоне тісто, дощечки, вологі серветки.

Методи та прийоми: загадки, прислів’я, сюрпризна ситуація «Чарівна скринька», дидактичні ігри: «Що зайве?», «Що із чого?», розглядання ілюстрацій хлібних виробів, бесіда на тему: «Звідки хліб прийшов» з  використанням ілюстрацій, дидактична вправа «Знайди доріжку Колобка» (стрічки), фізкультхвилинка «Паляничка», ліплення з солоного тіста (розглядання зразка, індивідуальний показ, пояснення, порада, заохочення), підсумок.

Фізкультура (заняття)

Тема: «Колобок та його друзі»

Мета: навчити дітей імітувати, перевтілюватися в різних казкових героїв під час заняття, удосконалити стрибки у висоту; закріплювати вміння додержуватися рівноваги під час ходьби слід услід. Виховувати уважність, викликати позитивні емоції та інтерес до фізкультурних занять. 
Спостереження: за тим, як кухар готує пиріжки.

Робота поза заняттями : створення книги за малюнками, яки діти намалювали вдома разом з батьками.

Ігрова діяльність:
Дидактичні ігри: «Почни казку», «Скажи лагідно», «Чарівна торбинка».

Рухливі ігри: «Дострибай», «Хто швидше?», «Знайди свій будиночок».

 Сюжетно-рольова гра: «День народження Колобка».

Індивідуальна робота: відпрацювання виразності мовлення, рухів, міміки,жестів персонажів вистави «Колобок».

Трудова діяльність: виготовлення атрибутів до гри-драматизації.

 Робота з батьками: запропонувати батькам щоденно читати дітям казки, звертати увагу на зачин, кінцівку, вивчити деякі з них.

 Репродуктивний етап 7 день

Проектне заняття (дитина і навколишній світ, мовленнєве спілкування, аплікація)

Тема: Виготовлення запрошень на виставу. 
Мета: розвивати фантазію, увагу, творчі здібності, естетичний смак. Виховувати охайність, почуття відповідальності за спільну справу.
 Підвести дітей до розуміння, що в театр люди ходять за квитками. Квитки-запрошення повинні бути яскраві і гарні. Запропонувати дітям визначитись які б квитки їм подобаються. Спонукати разом обирати «проект» квитка. Закріпити уміння робити аплікацію за заданим зразком.